Sekitar Taklimat MyCD Negeri Selangor Banci Malaysia 2020


Pada tarikh 13 hingga 19 Ogos 2020 semua staff PO Kajang dan PO Gombak yang terlibat dengan Banci Penduduk dan Perumahan 2020 telah menghadiri sesi Taklimat MyCD Negeri Selangor Banci Malaysia 2020 yang berlangsung di Institut Pendidikan Guru, Bangi. Taklimat yang diadakan selama 5 hari ini adalah bertujuan mendedahkan kepada para petugas berkenaan proses pembancian penduduk secara bersemuka yang akan dijalankan pada 7 Oktober 2020 hingga 20 Oktober 2020.




Pengarah Jabatan Perangkaan Negeri Selangor sedang memberikan taklimat


Penceramah yang terlibat untuk memberikan penerangan kepada peserta adalah terdiri daripada Pengarah Jabatan Perangkaan Negeri Selangor sendiri dan dibantu oleh Ketua PO Kajang, Ketua PO Gombak dan beberapa penceramah yang lain daripada Jabatan Perangkaan Negeri Selangor.


Ketua PO Kajang sedang memberikan taklimat



Banyak pendedahan yang diterima oleh para petugas banci melalui taklimat ini, disamping itu juga latihan secara hands on juga dibuat bagi menambahkan kemahiran petugas mengenai perlaksanaan Banci Malaysia ini.


Ketua PO Gombak Encik Frankie Albert Antau juga menyampaikan taklimat

Peserta yang terdiri dari PO Kajang dan PO Gombak





Peserta perlu memahami apa yang disampaikan di dalam taklimat ini kerana mereka juga perlu menyampai taklimat begini kepada para penyelia dan pembanci sambilan yang akan dilantik pada penghujung bulan September nanti.


Penjarakan sosial perlu dilaksanan untuk mengelakkan penyebaran COVID 19





Para peserta tekun mendengar taklimat


Di dalam taklimat ini juga para peserta sering mengambil bahagian untuk bertanya soalan-soalan kepada penceramah-penceramah dan disamping itu pihak penceramah juga mengadakan ujian kepada setiap peserta untuk menguji kefahaman mereka di atas taklimat yang dijalankan.







Apabila selesai taklimat para peserta sempat bergambar kenangan bersama dengan Pengarah Jabatan Negeri Selangor dan penceramah-penceramah lain. Ribuan terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program taklimat ini dengan jayanya.


Bergambar kenangan bersama Pengarah Jabatan Perangkaan Negeri Selangor selepas selesai taklimat


Simbolik "C" yang bermaksud Census iaitu Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2020


Wajah-wajah ceria para peserta





 

Share:

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Labels